2020-03-02

Daymakerindex 2020

Här är kedjorna som är bäst på kundservice

 

Rituals har detaljhandelns bästa kundbemötande. Det visar Daymakerindex 2020 där kundbemötandet i 102 kedjor i 15 branscher har undersökts.

 

Daymakerindex visar sitt högsta resultat sedan mätningarna började 2009.  Den viktigaste faktorn till ökningen är att frågan om man blir erbjuden köpbeslut har ökat markant. Daymakerindex 2020 visar att 34 % får hjälp med sitt köpbeslut i detaljhandeln, jämfört med 19 % år 2019.

Daymakerindex visar att branschen som har det bästa kundbemötandet i Sverige är Skönhet & Hår och branschen med det sämsta kundbemötandet är diversehandeln.

 Att köpbeslutet har gått upp så pass mycket är glädjande. Baserat på alla våra tusentals undersökningar under åren vet vi att kunder blir nöjdare med sitt besök om de får hjälp med sitt köpbeslut. Men även om frågan visar det högsta resultatet i Daymakerindex historia så är det fortfarande bara drygt tre av tio kunder som får hjälp med sitt köpbeslut när de har uttryckt ett konkret behov. Så det finns fortfarande en enorm potential. 

Lotta Eriksson, VD på Daymaker.

Daymakerindex är återkommande sedan 2009 och resultatet visar att kundbemötandet i princip är detsamma ut genom åren, de frågor som visar den största förändringen jämfört med 2009 är Aktiv kontakt, 2009 fick 36 % aktiv kontakt med en säljare jämfört med 55 % 2020.

Den kedjan som fick det bästa resultatet i Daymakerindex 2020, Rituals, fick 96 % i totalresultat. Det är det högsta resultatet i Daymakerindex historia.

Bäst på kundmötet

1. Rituals 96,0 %

2. Elon Ljud & Bild 90,2 %

3. Life 89,0 %

4. Euronics 88,3 %

5. Synsam 87,8 %

6. Twilfit 87, 7 %

7. BikBok 87,0 %

8. Nikita Hair 86,7 %

9. G-star 86,0 %

10. XL Bygg 84,2 %

Sämst på kundmötet

102. Rusta 24,7 %

101. Biltema 29,8 %

98. Ur & Penn 36, 2 %

98. ÖoB 36,2 %

98. Flying Tiger 36,2 %

97. H&M 39,2 %

96. Åhléns 39,3 %

95. Dollarstore 40,2 %

94. Jula 41,7 %

93. Lagerhaus 43,3 %

Bästa i sin bransch

Bransch Kedja Total
Accessoarer Albrekts Guld 75,7%
Bostadsunderhåll XL Bygg 84,2%
Diversehandel Granngården 59,0%
Elektronik Elon Ljud & Bild 90,2%
Heminredning – hemmiljö Cervera 75,8%
Heminredning – Möbler Svenska Hem 79,8%
Hälsa och egenvård Life 89,0%
Kläder Twilfit 87,7%
Media & underhållning Pocket Shop 81,5%
Optik Synsam 87,8%
Skor Eurosko 78,7%
Skönhet och hår RITUALS 96,0%
Sport/fritid Naturkompaniet 81,5%
Telekom 3 72,7%
Trädgård/blommor Interflora & Plantagen 67,2%

 

Så gjordes Daymakerindex Butik 2020

  • Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009.
  • Mätmetoden är mystery shopping vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers.
  • Undersökningen baseras på 510 observationer fördelade på 102 kedjor verksamma i 15 branscher. Fem observationer har utförts per kedja.
  • Observationerna genomfördes under perioden 2020-01-14 till 2020-02-04.

Kontakt och mer information:

För mer information om undersökningen kontakta

Lotta Eriksson, VD Daymaker AB

070-790 90 78 / lotta.eriksson@daymaker.se

Jenny Dahl, Marknadskoordinator/presskontakt Daymaker AB

070 – 712 98 95 / jenny.dahl@daymaker.se

Om Daymaker

Daymaker är experter på kundmötet. Vi hjälper företag och organisationer att mäta, analysera och förändra för att förbättra sitt kundbemötande i olika kanaler. Daymaker grundades 2004 och genomför undersökningar och rådgivning i hela Europa. Flera olika Daymakerindex har utvecklats för att ta pulsen på kundmötet.