2020-03-10

Frukostseminarium – Daymakerindex – 6 mars

Den sjätte mars 2020 höll Daymaker ett frukostseminarium i Stockholm i samband med Daymakerindex 2020.

Medverkande talare var Lotta Eriksson, VD på Daymaker, Martin Daniels, Chief innovation officer på Synsam och Managing Director på Ai Eyewear samt Eduard van Santen, Managing Director Rituals Cosmetics – Nordics.

Jon Lööf modererade hela frukosten, Jon och Gate46 som tillsammans driver Retailpodden spelade även in till ett kommande avsnitt under morgonen. 

Lotta Eriksson började med att presentera Daymakerindex 2020, hon talade om hur kundmötet har utvecklats det senaste året samt vad de bästa gör. Årets resultat var det högsta som uppmäts sedan Daymakerindex startade 2009. Den största ökningen ser vi hos köpbeslutet. 34 % får i år hjälp med sitt köpbeslut, detta är att jämföra med förra årets resultat då enbart 19 % fick hjälp med sitt köpbeslut.

Lotta talade också om vad som skiljer kundmötet hos de bästa och de sämsta, det vi kan se i Daymakerindex är att de med bäst totalresultat uppmärksammar kunden inom 30 sekunder. De ställer också i större utsträckning fler frågor och erbjuder konkreta förslag på produkter, de är även bättre på att berätta om fördelar/nytta med produkten. De upplevs även som mer engagerade och intresserade, något som även har visat sig driva rekommendationsgraden.

Efter Lottas presentation berättade Rituals Managing Director Eduard Van Santen om hur just Rituals jobbar. Rituals kom på första plats i Daymakerindex 2020 med det högsta resultatet någonsin uppmätt, 96 %.

Rituals fokuserar mycket på välmående, hos både personal och kunder, och Rituals viktigaste värdering är att vara autentiska. Fokus på autencitet börjar redan vid rekryteringen då de anställer folk som känns jordnära och som man sedan i sin tur satsar på mycket att utveckla inom bolaget. De lägger sitt fokus på att lyfta styrkor hos sina anställda och på så sätt hitta de största vinsterna för varje butik.

Rituals investerar mycket tid i att träna på golvet i butikerna, där deras viktigaste fokus är ”selling from the heart”.  Kunderna förväntar sig att säljarna ska ha kunskap och göra rätt saker men det är hur säljaren fick kunden att känna som kunden minns och kommer tillbaka för.

De jobbar mycket med att sälja med de fem sinnena, de bjuder på te, de låter dig lukta och de använder sitt handfat (som finns i butiken) som sin största ice breaker, ett ställe som öppnar upp för samtal och försäljning där säljaren kan få reda på mer om kunden och därför kunna sälja rätt produkter.

Efter att Eduard Van Santen hade talat var det Martin Daniels från Synsam och Ai Eyewear som fick ordet. Martin talade om den resa som Synsam gjort från 2015 och framåt. Synsam insåg 2015 att de inte stack ut i branschen och att hur de uppfattade sig själva och hur kunderna uppfattade dem hade ett allt för stort gap mellan sig.

De bestämde sig för att göra en förflyttning och började med att utgå från kunden och kundens vardag. Denna resa har bland annat resulterat i Life Style – abonnemanget, där man erbjuds att ha abonnemang på glasögon, och alltså kunna ha flera olika bågar för olika situationer.

Det finns en plats för fysisk handel för dom som lyssnar på och tar hand om sina kunder  – Martin Daniels

I slutet på seminariet sammanfattade våra tre talare och Jon Lööf vad de talat om; Det handlar om det mänskliga mötet och att våga ta ett kliv bort från siffror. Att hitta vad som påverkar kunden och samla in fakta på vilket läge man har. Det är också viktigt att alla i organisationen utgår från kunden gällande alla sorters beslut.