2018-04-12

Daymakerindex Butik Sverige 2018

The Body Shop har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2018 där kundbemötandet i 103 kedjor i femton branscher har undersökts.

The Body Shop, Euronics och Colorama tar pallplatserna i årets upplaga av Daymakerindex Butik. Det är nionde året som Daymaker tar pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit ytterligare något sämre på att förklara fördelar/nytta, erbjuda kunden att prova/testa och hjälpa kunden till ett köpbeslut jämfört med föregående år.
-Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står för bara nio procent av den totala detaljhandelsförsäljningen.
– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

Läs mer om Daymakerindex Butik Sverige 2018 här