Daymakerindex butik Sverige 2020

Rituals har detaljhandelns bästa kundbemötande, det visar Daymakerindex 2020 där kundbemötandet i 102 kedjor i 15 branscher har undersökts.

Årets undersökning visar det högsta totalresultatet sedan mätningarna startade 2009. Det höga resultatet drivs till stor del av det höga resultatet för köpbeslutet, hela 34 % fick hjälp med sitt köpbeslut i årets undersökning. Det är det högsta resultatet någonsin.

Här är kedjorna som är bäst på kundservice

Syftet med Daymakerindex är att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln och Daymakerinde är årligt återkommande sedan 2009.

I årets upplaga är det Rituals, Elon Ljud & bild och Life som tar pallplatserna i Daymakerindex.

Den bransch som får det högsta resultatet i årets mätning är Skönhet och Hår , och den bransch som får lägst resultat är Diversehandel.

 

 

 

Vill du läsa hela rapporten? Fyll i formuläret nedan;

Rapport - Daymakerindex 2020

 

Bäst på kundmötet

1. Rituals 96,0 %

2. Elon Ljud & Bild 90,2 %

3. Life 89,0 %

4. Euronics 88,3 %

5. Synsam 87,8 %

6. Twilfit 87, 7 %

7. BikBok 87,0 %

8. Nikita Hair 86,7 %

9. G-star 86,0 %

10. XL Bygg 84,2 %

Sämst på kundmötet

102. Rusta 24,7 %

101. Biltema 29,8 %

98. Ur & Penn 36, 2 %

98. ÖoB 36,2 %

98. Flying Tiger 36,2 %

97. H&M 39,2 %

96. Åhléns 39,3 %

95. Dollarstore 40,2 %

94. Jula 41,7 %

93. Lagerhaus 43,3 %

Bästa i sin bransch

Bransch Kedja Total
Accessoarer Albrekts Guld 75,7%
Bostadsunderhåll XL Bygg 84,2%
Diversehandel Granngården 59,0%
Elektronik Elon Ljud & Bild 90,2%
Heminredning – hemmiljö Cervera 75,8%
Heminredning – Möbler Svenska Hem 79,8%
Hälsa och egenvård Life 89,0%
Kläder Twilfit 87,7%
Media & underhållning Pocket Shop 81,5%
Optik Synsam 87,8%
Skor Eurosko 78,7%
Skönhet och hår RITUALS 96,0%
Sport/fritid Naturkompaniet 81,5%
Telekom 3 72,7%
Trädgård/blommor Interflora & Plantagen 67,2%

Att köpbeslutet har gått upp så pass mycket är glädjande. Baserat på alla våra tusentals undersökningar under åren vet vi att kunder blir nöjdare med sitt besök om de får hjälp med sitt köpbeslut. Men även om frågan visar det högsta resultatet i Daymakerindex historia så är det fortfarande bara drygt tre av tio kunder som får hjälp med sitt köpbeslut när de har uttryckt ett konkret behov. Så det finns fortfarande en enorm potential.

- Lotta Eriksson, VD Daymaker

Daymakerindex är utvecklat av Daymaker och är årligt återkommande sedan 2009. Mätmetoden är mystery shopping vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Undersökningen baseras på 510 observationer fördelade på 102 kedjor verksamma i 15 branscher. Fem observationer har utförts per kedja. Observationerna genomfördes under perioden 2020-01-14 till 2020-02-04.