Daymakerindex Butik Sverige 2019

Euronics har handels bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts.

Årets undersökning visar att totalresultatet har gått ner lite jämfört med föregående år. Vi ser att färre säljare ställer frågor till kunderna och  erbjuder kunden att prova/testa produkten men även att fler säljare erbjuder merförsäljning jämfört med Daymakerindex 2018.

Här är kedjorna som är bäst på kundservice

Det är tionde året som Daymaker genomfört Daymakerindex, sedan 2009 har vi tagit pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

I årets upplaga är det Euronics, 3 och G-star som tar pallplatserna i Daymakerindex Butik.

Den bransch som får det högsta resultatet i årets mätning är Telekom, och den bransch som får lägst resultat är Diversehandel.

 

Vill du läsa hela rapporten? Fyll i formuläret nedan;

Rapport - Daymakerindex 2019

 

Om man kollar på utvecklingen under de 10 år som vi gjort undersökningen ser vi att kundvarvet, dvs butiksbesöket från början till slut, följer samma mönster från år till år. Den stora skillnaden ser vi i början av besöket, när vi började mäta var butikerna betydligt sämre på att säga hej, ta aktiv kontakt och att ställa frågor. Vi ser att den stora förändringen skedde 2011 och sedan dess har resultatet legat i princip oförändrat. Det är dags att sluta fokusera på hej och istället få kunderna att känna sig välkomna. En kund som känner sig välkommen stannar längre i butiken, handlar mer och är även mer benägen att rekommendera butiken till andra. Hela företaget, från ledning till säljare, måste gemensamt sätta ett mål och sedan använda alla verktyg i verktygslådan för att nå detta mål. Vänd fokus till helhetsupplevelsen och lyft nivån på ert kundbemötande. Det är ett måste för att överleva utmaningarna som finns i detaljhandeln idag.

- Lotta Eriksson, Vice VD för Daymaker

Om undersökningen

Daymaker har i denna undersökning arbetat med mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers.

Mystery shoppers har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet.

Undersökningen baseras på 530 observationer fördelade på 106 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Fem observationer har utförts per kedja.
Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.
Observationerna genomfördes under perioden 12 januari till 1 februari 2019.