Daymakerindex Butik Sverige 2017

Butikerna måste göra mer av fördelarna med det personliga kundmötet.

Årets resultat visar en försämring

Sedan vi började mäta Daymakerindex Butik 2009 har vi sett en positiv trend under åren, butikerna har varje år blivit bättre på att ta hand om sina kunder i butiken. Det är därför en besvikelse att årets resultat visar en försämring. Resultatet av undersökningen visar i jämförelse med förra årets mätning att butikerna blivit något sämre på att aktivt ta kontakt, ställa frågor, komma med konkreta förslag, förklara fördelar/nytta och erbjuda kunden att prova/testa.

De har blivit lite bättre på att erbjuda merförsäljning och försöka få kunden att ta beslut om köp, medan betygen för god kunskap, engagemang och intresse samt vänligt bemötande är oförändrade. Totalresultatet landar på 63,3% att jämföra med 64,2% förra året.

Tittar vi på utvecklingen sedan vi började mäta Daymakerindex Butik 2009 följer resultatkurvan för kundvarvet, dvs butiksbesöket från början till slut, i stort sett samma mönster under åren. Den största skillnaden ser vi under den inledande delen av kundbesöket. När vi började mäta 2009 var butikerna betydligt sämre på att säga hej, ta aktiv kontakt och att ställa frågor.

I topp bland branscherna 2017 ligger bokhandeln på 78%, en bransch med tuff konkurrens från e-handeln. Lägst betyg får varuhus på 48%. Branschen som förbättrat sitt resultat mest jämfört med 2016 är optik.

Totalresultat bransch i %

2017 2016
Bokhandel 78 76
Sport/Fritid 73 82
Optik 73 66
Telekom 71 73
Färg/Tapet 71 77
Kropp/Hälsa 69 70
Elektronik 69 67
Accessoarer 66 71
Skor 63 67
Bygghandel 62 63
Kläder 60 58
Heminredning 57 58
Trädgård/Blommor 54 62
Bensin/Biltillbehör 54 58
Varuhus 48 47

Av kedjorna placerar sig Synsam i toppen på 88% i årets undersökning. Bottennoteringen får Rusta på 25%. Kicks står för den största positiva förflyttningen jämfört med 2016, då de gått från 40% till 78%.

De 20 kedjorna med högst resultat i %

Synsam 88
Synologen 86
Tele2 86
Euronics 85
Scorett 84
Rizzo 82
Guldfynd 82
Akademibokhandeln 82
G-star 82
Elgiganten 80
Happy Homes 78
The Body Shop 78
Telenor 78
Team Sportia 78
Autoexperten 78
KICKS 78
Electrolux Home 77
Nilson Shoes 77
Apoteket 76
Media Markt 75

De 20 kedjorna med lägst resultat i %

Önska 53
Cervera 52
Mekonomen 51
Eurosko 51
Jula 50
Granit 49
Elkedjan 49
Deichmann 47
Mio 46
Preem 43
Ur & Penn 41
Byggmax 38
H&M 38
Skopunkten 37
Gina Tricot 35
Plantagen 34
Shell/7-Eleven 32
ÖoB 32
KappAhl 29
Rusta 29

Om undersökningen

Daymakerindex Butik Sverige 2017 är en undersökning utvecklad av Daymaker i syfte att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln. Daymakerindex är årligt återkommande sedan 2009. Daymaker har i denna undersökning arbetat med Mystery Shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av Daymakers Shoppers. De har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet. Årets undersökning består av 500 observationer i 100 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Besöken genomfördes under perioden 17 november till 20 december 2016.

För mer information om Daymakerindex Butik Sverige 2017 eller om Daymaker kontakta oss på 08-410 039 23 eller info@daymaker.se

Ladda ned pressmeddelandet

Butikernas plats, miljö och säljare kommer att spela en allt större roll för kunden. Tråkiga butiker som inte kan erbjuda en tilltalande upplevelse kommer i stor utsträckning att väljas bort till förmån för e-handeln. Branscherna och kedjorna som fått bäst resultat i årets undersökning som bokhandeln, Synsam och Kicks har hittat sätt att profilera sig, dra nytta av sitt kunnande och skapa engagemang, vilket kunderna verkar uppskatta. Låt oss få se mer av det inom svensk detaljhandel!

Robert Eriksson, grundare Daymaker