2017-11-30

Tips från Daymaker – så lyckas du med din kundklubb

En glad man med glasögon, blå skjorta och mörk kavaj.

I dag har i stort sett alla kedjor har en kundklubb – men få ger kunderna det värde som de önskar. ”En misskött kundklubb är sämre än ingen kundklubb”, säger Robert Eriksson, grundare, Daymaker.

Ytterst få kedjor använder sina kundklubbar på ett värdefullt sätt. Det visar Daymakerindex Kundklubb 2017. Undersökningen avslöjar att konsumenterna upplever att kundklubbarna är enkla att gå med i, men att de inte ger något mervärde.

Det borde vara alarmerande information för alla med kundklubbar.

I undersökningen framgår att tre områden anses vara särskilt viktiga för konsumenterna: Tillgänglighet, interaktivitet och värdeskapande. Enligt undersökningen når kedjornas kundklubbar i genomsnitt upp till 85 procent av totalbetyget när det gäller tillgänglighet, 65 procent när det gäller interaktivitet och bara 57 procent när det gäller den viktigaste parametern, värdeskapande.

Det finns en hel del att jobba med. En misskött kundklubb är sämre än ingen kundklubb alls.

På Daymaker har vi identifierad några nyckelområden som alla som vill lyckas med en kundklubb bör arbeta med:

  • För att vara relevant för kunden kan inte kundklubben omfatta alla. Kärnan i klubben måste vara medlemmar som verkligen vill vara med. Våga nisha hårdare.
  • Möjlighet att påverka. Medlemmarna måste kunna välja mer fritt vilken information och erbjudanden de är intresserade av.
  • Tänk brett inom nischen – vilken information och kunskap vill medlemmarna ha? Om du har sålt ett par långfärdsskridskor kan det vara läge att informera kunden om var den hittar kursen eller israpporter samtidigt med ett erbjudande på relevanta produkter.
  • Öppna för dialog. Din kundklubb är ett community. Låt medlemmarna dela med sig av sina åsikter och tips till andra medlemmar. Här finns mer att göra än att nöja sig med sociala medier och kommentarsfunktionen i webbshopen.
  • Våga vara transparenta när det gäller prissättning. Om ni inte erbjuder lägsta priset på en vara – berätta det men passa även på att tala om vilka andra värden ni kan addera.

Det är hög tid att kedjorna tar på sig kundhatten och börjar arbeta med att på riktigt bygga relationer och skapa lojalitet. För vem vill bara vara ännu ett medlemskort i kundens plånbok eller ett e-postutskick i mängden?

Robert Eriksson, grundare, Daymaker

Läs Roberts debattinlägg på market.se:

http://www.market.se/debatt/fa-kedjor-anvander-sina-kundklubbar-pa-ett-vardefullt-satt

Läs mer om Daymakers undersökning av kundklubbar:

Daymakerindex Kundklubb