2018-02-16

På gång – Daymakerindex Butik 2018

Förra året skrev vi: ”Butikerna måste göra mer av fördelarna med det personliga kundmötet” – men har de gjort det då?

Sedan vi började mäta Daymakerindex Butik 2009 har vi sett en positiv trend under åren, butikerna har varje år blivit bättre på att ta hand om sina kunder. Det var därför en besvikelse att 2017 års resultat visade på en försämring. Nu ser vi fram emot att få analysera årets resultat. Hur ser kundbemötandet ut 2018? I april presenterar vi Daymakerindex Butik Sverige 2018.

 

I topp bland branscherna 2017 låg bokhandeln på 78%, en bransch med tuff konkurrens från e-handeln. Lägst betyg fick varuhus på 48%. Branschen som förbättrat sitt resultat mest jämfört med året innan var optik.

Av kedjorna placerade sig Synsam i toppen på 88% i 2017 års undersökning. Bottennoteringen fick Rusta på 25%. Kicks stod för den största positiva förflyttningen jämfört med 2016, då de gick från 40% till 78%.

Så här kommenterade Robert Eriksson, grundare av Daymaker, förra årets resultat:

Butikernas plats, miljö och säljare kommer att spela en allt större roll för kunden. Tråkiga butiker som inte kan erbjuda en tilltalande upplevelse kommer i stor utsträckning att väljas bort till förmån för e-handeln.

Fick han rätt?